STUDIJSKI POSJET OBRAZOVNIM INSTITUCIJAMA U EDINBURGHU

Od 2. do 9. studenoga 2019. godine osam članova nastavnog i nenastavnog osoblja Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta boravilo je u studijskom posjetu obrazovnim institucijama u Edinburghu i okolici. Cilj posjeta bio je upoznati primjere dobre prakse u području osiguravanja kvalitete na visokim učilištima kao i ustanova u područjima edukacije i rehabilitacije relevantnim u kontekstu studijskih programa na Edukacijsko-rehabilitacijskom fakultetu. Članovi osoblja ERF-a koji su sudjelovali u posjeti bili su prof.dr.sc. Sandra Bradarić-Jončić (voditeljica Projekta), izv.prof.dr.sc. Ivana Borić (voditeljica radne skupine za kvalitetu i predsjednica Povjerenstva za upravljanje kvalitetom ERF-a), članice tima za kvalitetu i Povjerenstva za kvalitetu ERF-a: doc.dr.sc. Ana Leko Krhen, prof.dr.sc. Martina Ferić i doc.dr.sc. Sonja Alimović, članica projektnog tima prof.dr.sc. Tina Runjić, te predstavnice nenastavnog osoblja: stručna suradnica za međunarodnu suradnju i projekte Vesna Čavić, prof. i ISVU koordinatorica Anamarija Ivanagić, struč.spec.ing.techn.inf.

Tijekom jednotjednog boravka u Edinburghu, članovi ERF-a posjetili su 15 institucija:

  1. Moray House School of Education, University of Edinburgh
  2. Queen Margaret University, Edinburgh
  3. Centre for Excellence for Children’s Care and Protection (CELCIS), University of Strathclyde, Glasgow
  4. Quality Assurance Agency Scotland, Glasgow
  5. City of Edinburgh Children’s Services, Edinburgh
  6. Scottish Children’s (Hearings) Reporters’ Administration, Edinburgh
  7. CALL & Scottish Sensory Centre, Edinburgh
  8. Children’s Speech and Language Therapy Sighthill Health Centre, Edinburgh
  9. Windsor Park School & Services for Deaf Children, Falkirk
  10. Royal Blind School, Edinburgh
  11. Forthview Primary School, Edinburgh
  12. Oaklands School & Visual Impairment Unit, Edinburgh
  13. Stenhouse Primary School, Edinburgh
  14. Harmeny Special Residential School for Children, Edinburgh
  15. Beatlie School, Edinburgh

Tijekom prvog dana studijskog posjeta na Moray House School of Education and Sport, University of Edinburgh, održan je cjelodnevni seminar na temu osiguravanja i unaprjeđenja kvalitete (“Quality Assurance & Improvement “) u Škotskoj, na Sveučilištu u Edinburghu te na Moray House School of Education. O prošlosti i sadašnjosti Moray House School of Education te sustavu osiguravanja kvalitete na Sveučilištu u Edinburghu govorila je Tanya Lubicz-Nawrocka, koordinatorica profesionalnog učenja na Sveučilištu u Edinburghu, a o nacionalnoj perspektivi osiguravanja i unaprjeđenja kvalitete govorila je Clare Parks iz Škotske agencije za osiguravanje kvalitete.  O praksama osiguravanja kvalitete u studijskim programima obrazovanja učitelja na Moray House School of Education govorila je Dr. Deborah Holt, voditeljica osiguravanja i unaprjeđenja kvalitete na toj instituciji. Dr. Mike Gibson, bivši prosvjetni inspektor za područje edukacije djece s teškoćama u razvoju i savjetnik za ovo područje u škotskoj Vladi, govorio je o poželjnim osobinama učitelja djece s posebnim potrebama: poštivanju različitosti, podržavanju svih učenika, suradnjom s drugima te radu na osobnom profesionalnom razvoju.

U izlaganjima u području osiguravanja kvalitete, izlagačice su istaknule važnu razliku između osiguravanja kvalitete (eng. assurance – radimo li ono što se očekuje od nas?) i unapređenja kvalitete (eng. enhancement- kako možemo raditi još bolje?). U visokom obrazovanju u Škotskoj fokus je upravo na unapređivanju kvalitete, posebno u smislu strateškog planiranja i usmjerenosti na studente.

Sustav osiguravanja kvalitete na Sveučilištu u Edinburghu temelji se na više razina, od interne institucionalne do vanjske reakreditacije i revizije. U odnosu na kvalitetu nastave, na Sveučilištu u Edinburghu na svakom se predmetu koji se izvodi provodi tzv. “mid-term course review”, gdje nakon otprilike 5 tjedana nastave, nastavnici  sa studentima evaluiraju održavanje nastave kroz tri ključna pitanja: koji aspekti nastave su dobri (s čime su zadovoljni); koji aspekti nastave ih ne zadovoljavaju (što nije dobro) te koji su prijedlozi studenata za unapređenje nastave na pojedinom predmetu. Na taj način se omogućava kontinuirano i pravovremeno unapređivanje nastave.

Nadalje, u osiguravanju kvalitete na Sveučilištu u Edinburghu, ističe se i sustav vanjskih ocjenjivača (eng. external examiners). Naime, bilo na razini pojedinih predmeta, skupina predmeta ili cijelih studijskih prograna, pozivaju se vanjski ocjenjivači koji procjenjuju sadržaj predmeta, način poučavanja te načine na koje se osigurava i unapređuje kvaliteta. Vanjski ocjenjivači su kolege s drugih sveučilišta koji se bave sličnim područjima.

Vanjska reakreditacija i revizija na nacionalnoj razini provodi se u okviru sustava ELIR (Enhancement-led Institutional Review). ELIR je vanjska vršnjačka revizija, od strane studenata i djelatnika s drugih institucija koji procjenjuju kako pojedina visokoškolska ustanova osigurava akademske standarde i radi na poboljšanju iskustva studiranja. Više o sustavu revizije ELIR moguće je pronaći na https://www.qaa.ac.uk/scotland/en/reviewing-higher-education-in-scotland/enhancement-led-institutional-review. ELIR se provodi na razini pojedinog sveučilišta u Škotskoj od 2003.godine, ciklički svakih 5 godina. U okviru ELIR-a, izdvajaju se i tzv.teme za unapređenje, a aktualna tema na razini visokog obrazovanja u Škotskoj je “Poboljšanje iskustva studiranja”, koja je započela 2017.godine.

Uključivanje i participacija studenata u svim aktivnosti na Sveučilištu iznimno je velika te se ulažu dodatni resursi kako bi se studentski angažman povećao. Studenti su uključeni u sve procese na pojedinim sastavnicama, ali i na razini Sveučilišta gdje postoje “sabatical officers”, odnosno predstavnici studenata čiji je angažman i rad plaćen. Važno je istaknuti i to da je studentima plaćeno vrijeme i angažman na sastancima raznih povjerenstava. Osim “sabatical officers” na razini Sveučilišta, na svakoj sastavnici djeluju predstavnici studenata (po 1 predstavnik na 40 studenata) kojima je omogućena edukacija i priprema za participaciju u radu fakultetskih i sveučilišnih tijela.

Tijekom posjeta Moray House School of Education također su održani sastanci s pojedinim profesorima koji se bave srodnim disciplinama i voditeljima službi za studente i istraživanja.

Prof.dr.sc. Sandra Bradarić-Jončić bila je gost dr. Rachel O’Neill , profesorice na diplomskom studiju inkluzivne edukacije u području oštećenja sluha, te se upoznala s aktivnostima za osiguranje i unaprjeđivanje kvalitete na tom studiju, načinom osposobljavanja učitelja za gluhu djecu na Moray House School of Education and Sport te nastavnim, znanstvenim i stručnim radom dr. O’Neill.

U sustavu kontinuiranog unutarnjeg vrednovanja kvalitete ovog studijskog programa sudjeluju i vanjski evaluatori, obično profesori sa srodnih područja s drugih škotskih sveučilišta te stručnjaci iz ustanova u kojima se odvija praksa, koji daju svoje sugestije i prijedloge nastavnicima glede izvođenja nastave u programu. Studenti također vrlo aktivno sudjeluju u aktivnostima unutarnjeg vrednovanja svojim prijedlozima za poboljšanje. Svakom studentu na početku studija dodjeljuje se njegov osobni mentor („personal tutor“), kojemu se student obraća za sva pitanja vezana uz studijski program i studiranje, a moguće je također i za podršku i usmjeravanje u slučaju osobnih problema.

Škotska Vlada donijela je 2015. godine Zakon o (škotskom) britanskom znakovnom jeziku (BSL Act – http://bslscotlandact2015.scot/ ), koji naglašava potrebu da društvo prepozna jezični i kulturni identitet gluhih i gluhoslijepih osoba koje koriste BSL te potrebu uklanjanja barijera koje postoje u njihovom obrazovanju, zapošljavanju i korištenju javnih službi.  Ovaj zakon ima vrlo ambicioznu  viziju Škotske kao “najboljeg mjesta na svijetu za život, rad i posjete korisnika BSL-a”. U 2017. godini donesen je i Nacionalni akcijski plan za BSL, kojim se operacionaliziraju akcije potrebne za ostvarenje vizije navedenog Zakona, nakon čega su i mnoge javne ustanove (među njima i sveučilišta, pa tako i Sveučilište u Edinburghu, Sveučilište Queen Margaret i Sveučilište Strathclyde i Glasgowu) donijele svoje akcijske planove, s planiranim aktivnostima i rokovima ostvarenja, a koji su svi navedeni na mrežnoj stranici Zakona te koji također predstavljaju značajan iskorak u unaprjeđenju kvalitete realizacije studijskih programa.

U Škotskoj i ostatku Velike Britanije visokoškolske programe osposobljavanja učitelja za gluhe mogu pohađati isključivo osobe koje su prethodno završile neki od učiteljskih studija. Obično su to osobe koje  već rade u redovnoj ili posebnoj školi odnosno vrtiću koju pohađaju gluha i nagluha djeca, te im je završavanje ovakvog studija obaveza koju moraju izvršiti u zadanom roku. Obavezni predmeti u ovom studijskom programu, koji obuhvaća 120 bodova, su Audiology and Audiometry, Language and Communication, Promoting Achievement and Curriculum, Access for Bilingual and/or Deaf Learners, Deaf Studies, Praksa te Sources of Knowledge, a izborni su: Inclusive Pedagogy, Education for All, Collaborative Working in Children’s Services te Teachers as Agents of Change.

Stručni i znanstveni interesi dr. O’Neill uključuju tranziciju mladih gluhih u visoko obrazovanje i svijet rada, jezičnu politiku i BSL u kontekstu obrazovanja, izradu specijaliziranih rječnika stručnog nazivlja za BSL te pismenost gluhe djece i mladeži. Sa svojim suradnicima izradila je rječnike BSL-a za STEM područje, koji predstavljaju vrlo vrijedan doprinos i neophodan preduvjet za kvalitetno obrazovno prevođenje. Dr. O’Neill trenutno je i jedna od urednica časopisa Deafness and Education International.

Prof.dr.sc. Tina Runjić i doc.dr.sc. Sonja Alimović sastale su se s profesorima Johnom Ravenscroftom i Elizabeth McCann, koji se bave problematikom oštećenja vida na Moray House School of Education. Razgovaralo se o problematici školovanja stručnjaka koji rade s osobama s oštećenjem vida. U Škotskoj stručnjaci za rad s osobama s oštećenjem vida završavaju preddiplomski studij (uglavnom Učiteljski fakultet), te tek nakon 3-5 godina rada u struci mogu upisati studij iz Oštećenja vida. Osim o edukaciji budućih stručnjaka, razgovaralo se i o aktualnoj temi istraživanja – cerebralnom oštećenju vida.

Izv.prof. Ivana Borić susrela se s dr. Gillean McCluskey,  profesoricom na Moray House School of Education and Sport, koja se primarno, kroz istraživanje i nastavu, bavi nejednakostima u obrazovanju, specifičnije iskustvima netipične djece u obrazovanju (djece s problemima u ponašanju, s emocionalnim teškoćama, djece koja žive u uvjetima siromaštva, djece koja žive u alternativnoj skrbi).  Razgovaralo se o  povezanosti istraživanja i nastave, odnosno transferom zaključaka istraživanja u nastavne sadržaje i teme. Zaključeno je kako je važno kontinuirano povezivati istraživački i nastavni rad što također doprinosi boljem definiranju ishoda učenja te osuvremenjivanjem nastavnih sadržaja.

Prof.dr.sc. Martina Ferić susrela se s dr. Deborah Holt, profesoricom na Moray House School of Education and Sport, koja se bavi istraživanjima mentalnog zdravlja. Trenutno radi na projektu promocije mentalnog zdravlja učenika putem jačanja kompetencija učitelja. Razgovaralo se o području  mentalnog zdravlja općenito, o programima promocije mentalnog zdravlja za djecu i mlade te uloge učitelja u tom procesu, posebice o odnosu na primarno obrazovanje učitelja.

Prof.dr.sc.Tina Runjić, Vesna Čavić i Anamarija Ivanagić održale su  sastanak s profesorom Kevinom Wrightom i dvoje predstavnika Ureda za podršku studentima Sveučilišta u Edinburghu. Predstavili su svoj sustav osobnih studentskih tutora. Svakom studentu na početku studija dodjeljuje se njegov osobni mentor (nastavnik iz istog/srodnog područja studija koji student studira), kojemu se student može obratiti za sva pitanja vezana uz studiranje, a moguće je također i za podršku i usmjeravanje u slučaju osobnih problema. Svaki nastavnik mentorira 25 – 30 studenata, student je obavezan obaviti barem jedan sastanak sa svojim mentorom na početku akademske godine. Student se može obratiti Uredu i s bilo kojom molbom i napravit će se personalizirani plan za tog studenta, koji će biti vidljiv u informacijskom sustavu svim njegovima profesorima, i koji će na temelju toga znati treba li student neki dodatni oblik podrške tijekom predavanja ili ispita, što smatramo učinkovitijim načinom reguliranja studentskih prava. Ured podržava studenta ne samo u akademskom okruženju, nego po potrebi pruža podršku i izvan toga, psihološku ili drugu. Svi djelatnici Ureda završili su osnovnu edukaciju iz područja mentalnog zdravlja. Uočene su neke sličnosti s načinom rada i sustavom podrške u nas, ali ovakav sustav mnogo je učinkovitiji jer se sve aktivnosti koordiniraju s jedne referentne točke, dok se kod nas dio aktivnosti koordinira na razini fakulteta a dio na razini Sveučilišta.

Prof.dr.sc. Sandra Bradarić-Jončić sastala se s gospođom Marian Grimes, savjetnicom za gluhe studente pri Službi za podršku studentima s invaliditetom na Sveučilištu u Edinburghu. Važan aspekt osiguranja kvalitete u visokom obrazovanju je pružanje podrške studentima s invaliditetom i, kada su gluhi studenti u pitanju, osiguravanje jednakog pristupa informacijama te vizualne i akustičke prilagodbe u nastavi. Na Sveučilištu u Edinburghu među studentima s posebnim potrebama najzastupljeniji su studenti s teškoćama učenja, naročito disleksijom te studenti s teškoćama vezanim uz mentalno zdravlje. Gluhih studenata vrlo je malo (trenutno studiraju tri gluha studenta), a nagluhi često niti ne traže nikakvu posebnu podršku. Gluhi studenti imaju pravo na podršku prevoditelja za BSL kao i zapisničara, čiji rad do određenog iznosa financira Student Awards Agency for Scotland, a nakon tog iznosa troškove podmiruje Sveučilište. Prevoditelji imaju pristup nastavnim materijalima prije samog prevođenja, koje dobivaju i studenti, kako bi se mogli pripremiti za prevođenje. Podrška savjetnika gluhim studentima potencijalno uključuje sve aspekte njihova života i studiranja.

Vesna Čavić i Anamarija Ivanagić tijekom susreta s gospođom Marie Hamilton iz Ureda za diplomske studije upoznale su se s načinom rada te s procedurama vezanima uz stipendiranje, strane studente, razmjenu studenata, kao i cjelokupnim procesom prijave i studiranja na diplomskoj razini studija.

 

Vesna Čavić i Anamarija Ivanagić posjetile su Research and Knowledge Exchange Office gdje su ih suradnici u Uredu, Lilias Fraser i David Beamish, upoznali s organizacijskom strukturom Sveučilišta Edinburgh i načinu na koji pojedine organizacijske jedinice provode i organiziraju svoje aktivnosti, načinima prijava projekata, vrstama podrške koju ured pruža istraživačima i profesorima, te samim procesom provedbe projekata (od početka do kraja projektnog ciklusa). Suradnici u Uredu zaduženi su za pružanje podrške nastavnicima prilikom pretraživanja baza, prijava projekata i tijekom procedure prijavljivanja i objavljivanja radova te ih upućuju na odgovarajuće propise i interne procedure Sveučilišta.

Anamaria Ivanagić, Vesna Čavić, prof.dr.sc. Sandra Bradarić Jončić, doc.dr.sc. Ana Leko Krhen i prof.dr.sc. Martina Ferić održale  su sastanak s dr. Janet Beck ,  voditeljicom Odjela za logopediju i audiologiju (Division of Speech & Language Therapy & Audiology) na Queen Margaret University. Prof. Janet Beck predstavila je studijski program logopedije i sustav osiguravanja kvalitete na studiju i Sveučilištu Queen Margaret. Okvir upravljanju kvalitetom na ovom Sveučilištu daju nacionalni standardi upravljanja kvalitetom u visokom obrazovanju Agencije za osiguravanje kvalitete (Quality Assurance Agency), standardi kvalitete na razini Sveučilišta Queen Margaret, standardi obrazovanja i osposobljavanja Savjeta za zdravstvene i pomagačke profesije (Health and Care Professions Council – HCPC) te smjernice za razvoj studijskih programa i standardi učenja temeljenog na praksi, koje definira Royal College of Speech and Language Therapists (RCSLT) – strukovna udruga logopeda. Procjena kvalitete studija vrši se na razini predmeta i studijskog programa, i to godišnja i petogodišnja od strane Sveučilišta, a godišnja također i od strane HCPC.  RCSLT također sudjeluje u procesu (re)akreditacije, kao i kreiranja studijskih programa.  Važnu ulogu u procesu osiguravanja kvalitete imaju vanjski ocjenjivači – stručnjaci sa drugih relevantnih sveučilišta, zatim alumni i poslodavci logopeda te korisnici usluga logopeda. Posebno važnu ulogu u osiguravanju kvalitete studija imaju studenti. Posebna se pažnja poklanja i regulaciji i kontroli kvalitete provjere ishoda učenja odnosno ispitivanju i ocjenjivanju postignuća studenata. Ispiti se snimaju (audio) kako bi ih se moglo preslušati u slučaju pritužbi studenata zbog nezadovoljstva ocjenom. Još donedavno postojalo je dvostruko ocjenjivanje ispita, ali od toga se odustalo zbog previše uloženog vremena, a ocjene su se u najvećem broju slučajeva preklapale.

Prof.dr.sc.Sandra Bradarić-Jončić, Vesna Čavić i Anamarija Ivanagić sastale su se sa stručnjakom iz područja kliničke audiologije i voditeljem Centra za istraživanje govora  i jezika na Queen Margaret University, dr. Jamesom Scobbijem. Razmijenjena su iskustva u prijavi i provedbi projekata. Zajednički je problem istraživačima u objema zemljama financiranje istraživanja i nemogućnost uspostave kontinuiteta u istraživanjima zbog nedovoljnih sredstava, što ograničava rad istraživača na pojedinim projektima. Razmijenjena su iskustva oko europskih projekata, sufinanciranja i načina na koji QMU traži partnere, prijavljuje i provodi projekte i istraživanja.

 

Prof.dr.sc. Sandra Bradarić-Jončić posjetila je i dr. Benjamina Matthewsa, izvoditelja predmeta Deaf Studies i voditelja novog modula diplomskog studija – Studija prevođenja za BSL, koji omogućava daljnje usavršavanje postojećim prevoditeljima za BSL i to, kao što je čest slučaj u visokoškolskim programima u Velikoj Britaniji, na vrlo fleksibilan način – od biranja pojedinačnih predmeta u svrhu cjeloživotnog učenja, preko programa manjih opsega (“certificate” i “diploma”), do najopsežnijeg, kojim se stječe akademski stupanj magistra znanosti. Registrirani prevoditelji s najmanje tri godine radnog iskustva mogu se, dakle, dodatno specijalizirati za jedno od sljedećih područja prevođenja: zdravstvo, (posebno i mentalno zdravlje), pravni kontekst, obrazovanje, umjetnost i kultura te zapošljavanje. Program uključuje i predmet vezan uz metode znanstveno istraživačkog rada i izradu završnog rada, a čitav se program izvodi online.

Doc.dr.sc. Ana Leko Krhen sastala se s prof. Robinom Lickleyem, istraživačem i nastavnikom na studiju Logopedije na Queen Margaret University, te su razmjenili iskustva vezana uz studij logopedije, kao i za područje netečnosti govora. Uz sličnosti koje postoje, kao najveće razlike uočene je puno manji broj sati koje studenti slušaju iz predmeta Mucanje na QMU, te izostanak izravnog iskustva s osobama koje mucaju. Za razliku od naših studenata koji imaju kliničke vježbe, studenti na QMU vježbe imaju samo na osnovi video snimaka. Profesori su dužni prije predavanja, prezentacije i sve materijale staviti na njihovu online platformu. Profesor Lickley je naglasio da je u zadnje vrijeme trend smanjivanja sati nastave nastavnika, zbog drugih brojnih obaveza koje imaju te fleksibilnost omjera njihova rada u znanosti i nastavi. Nakon sastanka Ana Leko Krhen je u pratnji prof. Lickleya obišla Laboratorij gdje se između ostalog rade istraživanja govornih netečnosti pomoću ultrazvuka. Laboratorij koriste i studenti. Budući da prof. Lickley dolazi na Konferenciju u Zagreb, dogovoren je okvirni raspored za vrijeme njegova boravka u Zagrebu u prosincu 2019.

Doc.dr.sc. Ana Leko Krhen posjetila je knjižnicu na QMU, s posebnim odjelom za knjige i časopise iz područja logopedije. U pratnji knjižničarke Laurie Roberts obišla je cijelu knjižnicu, koja je inače otvorena 24 sata dnevno, sedam dana u tjednu, te studenti puno vremena provode u njoj. U knjižnici postoje i posebne prostorije prilagođene studentima s teškoćama (posebno svjetlo, posebne tipkovnice, posebni programi na računalima), studenti mogu koristiti brojna računala u knjižnici ili donijeti svoja prijenosna računala, što većina i čini. Knjige koje su obavezna literatura za ispit su posebno označene i one se mogu posuditi samo na tjedan dana. Postoji nekoliko primjeraka svake knjige koja ja obavezna literatura. Dijagnostički testovi također su u knjižnici, studenti ih ne smiju posuđivati, ali ih mogu koristiti u knjižnici. Knjižnica nudi različite tečajeve studentima kao npr. Kako čitati znanstvenu literaturu; Kako napisati znanstveni članak; Kako napisati dobar seminar i slično.

Vesna Čavić i Anamarija Ivanagić sastale su se s voditeljem Ureda za podršku studentima Sveučilišta Queen Margaret u Edinburghu,  g.  Iliyanom Stefanovim, koji ih je upoznao sa sustavom podrške studentima. Ured raspolaže određenim budžetom i sam određuje na što će utrošiti sredstva tijekom godine. Pružaju razne oblike podrške: po potrebi dodatnu podršku tijekom učenja i polaganja ispita; financijsku, u slučaju da student ne može pokriti životne troškove; psihološku; administrativnu; pomoć oko čuvanja djece; bilo koju vrstu podrške vezanu uz učenje i studiranje. Dogovor oko specifičnih potreba za podrškom studentu Ured započinje tijekom razredbenog postupka (prije upisa na Sveučilište) tj. nakon što pristupnik određeno sveučilište tj. studijski program postavi na 1. mjesto liste prioriteta.

Izv.prof.dr.sc. Ivana Borić boravila je u cjelodnevnom posjetu Centru za izvrsnost u skrbi za djecu i zaštiti djece (Centre for Excellence for Children’s Care And Protection – CELCIS), pri Sveučilištu Strathclyde u Glasgowu. CELCIS je organizacija financirana od strane škotske Vlade, sa sjedištem na Sveučilištu Strathclyde u Glasgow. CELCIS je kroz svoje aktivnosti orijentiran na unapređivanje kvalitete usluga za djecu u alternativnoj skrbi i njihove obitelji u Škotskoj, kao i na razvoj inovativnih usluga. U okviru svoje djelatnosti CELCIS se bavi konzultacijama na nacionalnoj i lokalnoj razini, edukacijama i razvojem novih usluga, utjecajem na javne politike, obrazovnim programima za stručnjake u alternativnoj skrbi te istraživanjima i evaluacijama.

Prof. Borić je s  Dr. Ianom Milliganom i Mirianom Giraldi razgovarala o Europskom i međunarodnom okviru prava djece bez  roditeljske skrbi i djece u riziku od gubitka roditeljske skrbi; s Aileen Nicol i Carol Wassell o Unprjeđenju planiranja trajnog smještaja za djecu; s dr. Louise Hill i Lizzie Morton o  politikama i ostvarivanju Konvencije o pravima djeteta u škotskim zakonima; s dr. Fionom Mitchell o međunarodnoj suradnji i istraživanju u CELCIS-u te s Lorraine Sillars i Gordonom Mainom  o unapređivanju udomiteljstva i institucionalne skrbi u Škotskoj.

Doc.dr.sc. Sonja Alimović i izv.prof.dr.sc. Ivana Borić bile su u posjetu  Škotskoj agenciji za osiguranje kvalitete (Quality Assurance Agency of Scotland), smještenoj u Glasgowu, gdje su ih primile Dr. Ailsa K.L.Crum, voditeljica Odjela za kvalitetu i unapređenje te Claire Parks, specijalistica za kvalitetu i unapređivanje. Teme razgovora bile su usmjerene na cjelokupni sustav osiguranja i unapređivanja kvalitete u visokom obrazovanju, posebno u odnosu na definiranje strateških prioriteta te propitivanje učinkovitosti postavljenih strategija. Sugovornice su prezentirale rad QAA te posebno istaknule važnost komuniciranja i publiciranja ishoda akreditacija i revizija. Uz izvješća koja su javno dostupna, objavljuju se i zasebni letci te brošure manjeg opsega kako bi bile što jednostavnije za čitanje i što dostupnije svim zainteresiranima. Razgovaralo se i priručnicima za osiguravanje kvalitete i sličnim materijalima na razini visokoškolskih ustanova te je preporuka dr.Crum i C.Parks da se uz cjelovite verzije priručnika i drugih materijala, obavezno pripreme i sažete forme s ključnim informacijama.

Dio susreta posvećen je važnosti davanja povratne informacije studentima temeljem studentskih evaluacija te komuniciranje promjena nastalih temeljem njihovih primjedbi. U razgovoru su također istaknute i “teme za unapređenje” te su sugovornice savjetovale da se i u odnosu na komuniciranje interne kontrole kvalitete prema djelatnicima (nastavnicima i nenastavnom osoblju) i studentima pripreme izdvojene teme koje su ključne, odnosno kritične te da se na taj način određuju i strateški prioriteti u unapređenju kvalitete.

Osim navedenih tema, sugovornice su tijekom razgovora kontinuirano isticale važnost suradnje i partnerstva sa studentima.

Više o QAA može se pronaći na sljedećoj poveznici https://www.qaa.ac.uk/scotland/en/home , na kojoj se nalaze i svi materijali u okviru unapređenja kvalitete.

Prof.dr.sc. Martina Ferić se sastala s edukacijskom psihologinjom Carmel Jacob-Thomson, zaposlenom u Uredu za djecu Grada Edinburgha. Razgovaralo se o procesu promjene u školskom sustavu. Carmel Jacob-Thomson razvila je s kolegama program prevencije tjeskobe za djecu i mlade koji je prezentirala na sastanku te se razgovaralo o mogućnosti zajedničkom projekta i pilot implementaciji programa u Hrvatskoj.

 

Prof.dr.sc. Martina Ferić sastala se s Anne-Marie Cobban,  izvjestiteljicom sustava dječjih vijeća, koji je u Škotskoj uveden 1971. godine. Sustav pruža drugačiji pristup pružanju podrške djeci u krizi usmjerenim na dobrobit i zaštitu. U Škotskoj nema sudova za maloljetnike, osim ako slučaj uključuje najteža kaznena djela poput ubojstva ili silovanja, koja su ušla u uobičajeni pravni sustav. Djecu, odnosno slučajeve najčešće upućuje policija (u 75% slučajeva), socijalne službe ili druge zainteresirane strane. Izvjestitelj prikuplja dokaze i saziva panel (kojeg čine građani), koji zajedno s obitelji djeteta/maloljetnika, djetetom/maloljetnikom i drugim važnim osobama (npr. socijalnim radnikom, učiteljima) odlučuju o daljnjim koracima/intervenciji. Najčešće usmjeravaju odjele za socijalni rad i škole da uspostave prilagođenu podršku i usluge.

 

Doc.dr.sc. Ana Leko Krhen i doc.dr.sc. Sonja Alimović  posjetile su CALL Centar i Škotski senzorni centar. Paul Nesbit & Shirley Lawson upoznali su ih s načinom rada CALL centra, te im omogućili uvid u postojeće aplikacije i pomagala razvijene u okviru Centra. Razmatrala se i moguća suradnja i Erasmus posjeta članica Laboratorija za potpomognutu komunikaciju ERF-a.

Tijekom posjeta Zdravstvenom centru Sighthill doc.dr.sc. Ana Leko Krhen razgovarala je s voditeljicom Odjela za logopediju Carolyn Hawkes, koja ju je upoznala s načinom organizacije logopedskog rada i aktualnim projektima u kojima sudjeluju logopedi.

Prof.dr.sc. Sandra Bradarić-Jončić  posjetila je posebnu školu s mobilnom službom za gluhu Windsor Park School & Services for Deaf Children u gradiću Falkirk u okolici Edinburgha, jednoj od triju postojećih škola za gluhu djecu u Škotskoj, gdje je joj domaćin bila v.d. ravnateljice škole, gospođa Amanda Walker. Ova je škola ustanova u kojoj djeluje posebna škola za gluhu djecu, ali koja je usko vezana uz susjednu redovnu osnovnu školu i redovnu srednju školu, koju njihovi gluhi učenici pohađaju dio vremena ili cijelo vrijeme uz podršku, kada steknu uvjete za to. Škola također pruža usluge mobilne podrške drugim redovnim školama (nastavnicima, učenicima i njihovim obiteljima) u okolici, koju pohađaju djeca oštećena sluha i djeca oštećena vida. Gluha djeca iz okolice imaju osiguran prijevoz do/iz škole taksijem, na teret proračuna lokalne uprave. U školi se u radu s djecom koristi totalna komunikacija i BSL. I u Škotskoj, kao i ostatku Velike Britanije te kao i u Hrvatskoj, vrlo je mali broj gluhe djece koja pohađaju posebne škole. Više od 90% gluhe djece pohađa danas redovne škole. Gluha djeca u redovnim školama s kojima Windsor Park School tijesno surađuje imaju podršku prevoditelja za znakovni jezik tijekom nastave i podršku u učenju od strane učitelja za gluhu djecu. Studijski programi koji osposobljavaju učitelje za gluhu djecu uključuju stručnu praksu koja se dijelom odvija u matičnoj ustanovi u kojoj je učitelj zaposlen, a dijelom u nekoj drugoj ustanovi iz njegova područja rada, a koja je također predmet evaluacije u okviru postupaka osiguravanja kvalitete na visokoškolskoj instituciji.

Prof.dr.sc. Tina Runjić i doc.dr.sc. Sonja Alimović posjetile su školu za slijepu djecu Royal Blind School, gdje su se u pratnji koordinatorice za učenje Sally Paterson upoznale s organizacijom škole, prošle kroz razrede i smještajne objekte u kojima borave djeca na tjednoj bazi te objekte u kojima su smještena djeca tijekom cijele godine. Škola ima programe predškole u koje dolaze djeca s oštećenjem vida sa ili bez dodatnih teškoća te školske programe u koje su uglavnom uključena djeca s višestrukim teškoćama. Također organiziraju program dnevnog boravka u popodnevnim satima, u koji dolaze djeca iz susjednih redovnih škola nakon nastave, a dok im roditelji rade. U ovom programu su u istim skupinama djeca iz Royal Blind School i djeca iz redovnih škola. I u ovoj školi svaki razred ima pametnu ploču, Hoister sustav za kretanje osoba s velikim motoričkim teškoćama te ostalu asistivnu tehnologiju (sustav navođenja kolica po hodnicima, putem magnetne trake na podu). Prisustvovale su i satu Mindfulness-a u sklopu kojeg su djeca pripremala božićnu priredbu. Sva djeca koja sudjeluju u aktivnosti imaju jednu odraslu osobu uza sebe, a tri osobe vode cijeli program (sat). Djelatnici škole pružaju usluge prilagodbe udžbenika djeci s oštećenjem vida uključenima u redovne škole te imaju mobilni tim koji pruža podršku učenicima u tim školama.

U smještaju su djeca smještena u  jednokrevetne sobe sa vlastitom kupaonicom koje su povezane Hoister sustavom na stropu za djecu s većim motoričkim teškoćama. Škola ima i terapijski bazen s različitim terapijskim značajkama (masaža, jaccuzi, svjetlosni efekti i sl.)

Izv.prof.dr.sc. Ivana Borić i prof.dr.sc. Martina Ferić bile su u posjetu Forthview Primary School, inkluzivnoj školi za djecu u dobi od 3 – 12 godina, te su razgovarale s ravnateljicom i stručnjakinjom koja je zadužena za rad s roditeljima (family support teacher), Sharon Mitchell . Isto tako, imale su priliku razgovarati s vanjskim suradnicima (family support worker i employment worker) koje surađuju sa školom, a rade direktno s obiteljima. Razgovoru je prisustvovalo i nekoliko roditelja koji su se u vrijeme posjeta zatekli u školi.  Škola puno ulaže u kvalitetu rada i podršku učenicima s problemima u ponašanju (socijalno emocionalnim problemima) i podršku obiteljima u riziku. Implementira različite programe i surađuje s mnogo udruga/institucija u zajednici.

Prof.dr.sc.Tina Runjić i doc.dr.sc.Sonja Alimović posjetile su školu Oaklands School za djecu s višestrukim teškoćama i u okviru nje i odjel za djecu s oštećenja vida. S ravnateljicom Rebeccom Vaughan i učiteljicom slijepe djece Lucy Smith, vodile su razgovor o školi, organizaciji nastave i rehabilitacijskih postupaka s djecom s oštećenjem vida i utjecajnim dodatnim teškoćama. Iako školu pohađaju djeca s teškim višestrukim teškoćama, škola ima obrazovni program, budući da u Škotskoj ne postoji “trajna odgoda školovanja”. U sklopu škole imaju predškolske skupine u kojima su djeca s blažim teškoćama te školske grupe u kojima su djeca s većim teškoćama. U pravilu s djecom rade po dvije osobe (nursery nurse – što nije medicinska sestra nego osoba educirana za rad s osobama s teškoćama te special teacher i drugi). Osim odgojno obrazovnih sadržaja, provode i rehabilitacijske postupke (fizioterapiju, vidne vježbe, logopedsku terapiju i dr.). Škola je izvrsno opremljena. U svakom razredu imaju pametnu ploču te Hoister sustav za kretanje djece.

Doc. Ana Leko Krhen posjetila je Osnovnu školu Stenhouse, redovnu školu u okviru koje se nalaze posebna odjeljenja za djecu  s jezičnim teškoćama (“language class”), u kojima ima maksimalno šestero djece, s kojima rade istovremeno dvije učiteljice. Doc. Krhen posjetila je navedena odjeljenja i razgovarala s nastavnicama o specifičnostima njihova rada.

Izv.prof.dr.sc.Ivana Borić i prof.dr.sc.Martina Ferić posjetile su rezidencijalnu školu za djecu sa socijalnim, emocionalnim poteškoćama i problemima u ponašanju Harmeny School, te su s ravnateljicom Mandy Shiel razgovarale o organizaciji škole i stručnjacima koji u njoj rade. Ističe se zapošljavanje velikog broja raznih stručnjaka koji pružaju podršku i tretman korisnicima. Posebno se ističe jasnoća oko kompetencija/poslova pojedinih stručnjaka te ulaganje u kvalitetu rada i politike ustanove (npr. svi  zaposlenici (od vrtlara do stručnjaka) prolaze tečaj kako bi pratili iste vrijednosti  i principe rada u školi).

Doc. Sonja Alimović posjetila je školu za djecu s težim višestrukim teškoćama Beatlie School. U samom prostoru škole provode se programi procjene i rane rehabilitacije te stručne podrške redovnom sustavu, no ti programi nisu vezani uz program škole. Ova škola nema smještaj za učenike, nego se svi programi odvijaju na dnevnoj bazi. Osim školskih programa koji se provode u grupama, provode se i različiti rehabilitacijski programi individualno. U grupama je obično po 4 – 5 djece, a smješteni su u velikim prostorijama poput dnevnih boravaka, opremljeni pametnim pločama, Tobi uređajima za komunikaciju (po jedan za svako dijete, a u vlasništvu škole), Hoister sustavom za kretanje, kuhinjom i odvojenim sanitarnim čvorom uz svaku sobu. Posebnu pozornost posvećuju tranziciji svojih učenika u druge ustanove, po završetku školovanja u njihovoj školi. Navode problem nedostatka ustanova koje pružaju programe osobama s višestrukim teškoćama nakon završenog školovanja. Trenutno su u planiranju izgradnje nove škole, odnosno nove zgrade škole u kojoj planiraju i terapijski bazen.

 

Veliku zahvalnost izražavamo dr. Alison Closs, umirovljenoj profesorici Moray House School of Education and Sport Sveučilišta u Edinburghu, koja je isplanirala i organizirala vrlo raznovrstan i sveobuhvatan program našeg jednotjednog studijskog posjeta, koji je uključivao 15 različitih institucija, niz (gore spomenutih) pojedinaca – eksperata u svojim područjima bavljenja, kao i našu pratnju – umirovljene kolege iz naših struka: Ruth Bayne, Ruth Hendery, Sandy Lunan, Mary Lee, Lindi MacWilliam, Anne Bruce, Engelina Davids, Mary Mackay te Ian i Averil McHaffie, koji su nas pratili do različitih lokacija ustanova u Edinburghu i okolici. Svima im veliko i toplo hvala!